Hyundai i30 1.6 CRDi 110 KM – atrakcyjny Koreańczyk

Hyundai i30 jest znany każdemu, a spotkać na ulicach możemy go już od 6 lat. Dwa lata temu Koreańczycy zaprezentowali drugą generację auta, która weszła do produkcji w zeszłym roku. Jak sprawuje się wersja z 1.6-litowym silnikiem diesla?

Postęp jakiego dokonali Koreańczycy jest niesamowity. Jeszcze do niedawna nikt by nie powiedział, że auta tego koncernu zawładną europejskimi ulicami. Wszystko zmieniło się w roku 2007.

To właśnie tego roku na rynek weszła pierwsza generacja i30, która, tak jak bliźniacza Kia cee’d, została zaprojektowana specjalnie na rynek europejski. Auto było porządne, ładne i w dobrej cenie. Do tego producent dorzucił 5-letnią gwarancję, co jeszcze bardziej przyciągnęło nabywców. Po sześciu latach od premiery, auto sprzedało się w ponad milionie egzemplarzy i doczekało się drugiej generacji.

Nowe i30 z zewnątrz różni się od swojego poprzednika praktycznie wszystkim. Za projekt odpowiada Thomas Burkle, główny projektant Hyundaia, który wcześniej pracował dla BMW. To dzięki niemu każdy element auta jest zupełnie nowy i nowocześniejszy. Największe zmiany zauważymy z tyłu. Tam nowe lampy są bardziej spokojne i ładnie wkomponowane w linię auta. Przód, natomiast, zyskał nowy grill, a linie lamp są ostre i poważniejsze.

Chociaż pierwszego spotkania ze środkiem nie wspominam zbyt dobrze, bo auto stało kilka upalnych dni na słońcu, to jest ono bardzo przyjemne. Całość jest utrzymana w eleganckiej czarno-srebrnej tonacji, co z niebieskim podświetleniem zegarów i wyświetlaczy, daje bardzo ciekawy efekt.

Deska rozdzielcza jest dobrze zaprojektowana, a obsługa wszystkiego jest bardzo intuicyjna. Auto wyposażone jest w wielofunkcyjną kierownice, dzięki której jesteśmy w stanie używać podstawowych funkcji bez odrywania rąk.

Najbardziej smuci fakt, że Koreańczycy niestety nie wiedzą jak działa radio, bo przez cały test było najbardziej irytującą rzeczą w aucie. Brak obsługi RDS jeszcze da się przeżyć, bo w dzisiejszych czasach używa się głównie portu USB i własnej muzyki, lecz tutaj producent również się nie popisał. Nie wiem czemu przy włączeniu opcji „Losowo” standardowo włącza się tryb puszczanie muzyki tylko z folderu, w którym znajduje się aktualna piosenka (która i tak zostanie zmieniona automatycznie), a aby włączać wszystkie piosenki należy przytrzymać przycisk przez kilka sekund aby ujrzeć tryb „Losowo Wszystko”. W żadnym aucie nie widziałem takiego badziewia i jeśli miałbym możliwość to jest to pierwsza rzecz do wymiany.

Co do pozycji za kierownicą to jest ona wygodna dzięki temu, że producent zostawił dużo miejsca z każdej strony. Oprócz tego fotele mają bardzo szeroki zakres regulacji, dzięki czemu każdy może znaleźć odpowiednie ustawienie. Sam fotel jest duży i wygodny przez co jest świetny w dłuższe trasy.

Z tyłu również nie można narzekać na mało miejsca. Nawet przy odsunięciu przednich foteli, pasażerowie mają dużo miejsca. Idąc dalej, bagażnik również nie jest mały. 378 litrów to dobry wynik w tej klasie, a w utrzymaniu porządku pomaga siateczka z czterema zaczepami do bocznych ścianek.

Testowany egzemplarz był wyposażony w czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra. Rozwijający moc maksymalną 110 KM, co stanowi bardzo sprawne źródło napędu dla ważącego tylko 1290 kilogramów auta. Jego praca jest bardzo cicha, a słyszalny jest dopiero przy naprawdę wysokich obrotach. Z silnikiem dobrze współgra sześciobiegowa, manualna przekładnia, z którą doskonale współpracuje się podczas jazdy.

Osiągi auta nie są oszałamiające. Producent gwarantuje przyspieszenie do „setki” w 11,5 sekundy, a prędkość maksymalna to 185 km/h. Nie są to jakieś szczególne osiągnięcia, ale do normalnej jazdy, jak najbardziej wystarczające. Auto rusza trochę ospale, ale po chwili energicznie wyrywa do przodu.

Samochód potrafi się jednak odwdzięczyć spalaniem. W mieście możemy liczyć na ok. 7 litrów na 100 kilometrów, a w trasie spokojnie zejdziemy do 5 litrów. Jest to dobry wynik jak na auto tej klasy.

Pomiary spalania
 Cykl Śr. zużycie paliwa Mierzony dystans Śr. prędkość Lokalizacja
Miasto: 6,9 l / 100 km Łódź
Mieszany: 6,2 l / 100 km woj. łódzkie
Trasa: 5,1 l / 100 km woj. łódzkie
Autostrada:

Cennik i30 zaczyna się od 52.1 tys zł, a wersja z silnikiem diesla to 60.1 tysiąca. Trzeba zaznaczyć, że przy tej cenie nie dostaniemy zbyt dużo. Testowany egzemplarz to wydatek już 76.5 tysiąca złotych, ale tutaj mamy już dwustrefową klimatyzację, czy skórzaną kierownicę.

Podsumowując, czas spędzony z i30 wspominam dobrze. Auto ma atrakcyjny wygląd, jest dobrze wykonany, a jednostka napędowa nie paliła w hektolitrach. Jeśli ktoś poszukuje nie za dużego auta, to jest to ciekawa propozycja. Sam chętnie bym się nim poruszał.

Tekst: Michał Śniadek
Zdjęcia: Michał Ostrowski, Michał Śniadek

Plusy Minusy
  • atrakcyjny wygląd
  • przestronne wnętrze
  • wygodne zawieszenie
  • beznadziejne radio
  • jakość wykończenia

Honda Civic 1.6 i-DTEC 120 KM – zdjęcia z naszego testu

Dane techniczne

Silnik i napęd

  • Typ: diesel
  • Moc maksymalna: 110 KM przy 4000 obr./min.
  • Max. moment obrotowy: 255 Nm od 1900 obr./min.
  • Liczba cylindrów: 4
  • Objętość skokowa: 1582 cm3
  • Skrzynia biegów: 6 biegów, manualna
  • Typ napędu: Na przednią oś

Masy i wymiary

  • Masa własna: 1290 kg
  • Stosunek masy do mocy: 11,72 kg/KM
  • Długość: 4300 mm
  • Szerokość: 1780 mm
  • Wysokość: 1470 mm

Osiągi

  • 0-100 km/h: 11,5 sekundy
  • 0-200 km/h: n/d
  • 0-300 km/h: n/d
  • Czas na 1/4 mili: brak danych
  • Prędkość maksymalna: 185 km/h

Spalanie i emisja CO2

  • Zużycie paliwa – miasto: 4,9 l / 100 km
  • Zużycie paliwa – trasa: 3,7 l / 100 km
  • Zużycie paliwa – cykl mieszany: 4,1 l / 100 km
  • Emisja CO2: 109 g/km
  • Pojemność zbiornika paliwa: 53 litry

Cena wersji podstawowej – 52 100 złotych
Cena testowanego egzemplarza – 76 500 złotych

Subskrybuj nasz nowy kanał YouTube i oglądaj videotesty:

Dodaj komentarz