Skoda Rapid Ambition 1.2 TSI – nasz test

Niedawno do naszej redakcji trafiła nowa, ciekawa propozycja od naszego południowo-zachodniego sąsiada. Skoda Rapid, o której mowa, to nowy konkurent w klasie średniej. Jak się sprawuje na polskich drogach?

Skoda, marka którą zna każdy. Czeski producent jest liderem sprzedaży w naszym kraju i co 10 kupujący wybiera auta właśnie tej marki. Tajemnicą sukcesu jest niska cena i wysoki wskaźnik ceny do jakości. W końcu właścicielem marki jest Volkswagen.

Rapid to nowa propozycja czeskiego producenta. Jest pierwszym autem Skody, które zostało zaprojektowane w nowym designie marki i muszę przyznać, że da się on lubić. Nowa atrapa grilla, bardziej agresywnie linie i całkowicie od podstaw zaprojektowane przednie lampy to coś dzięki czemu auta czeskiej marki nie wyglądają teraz nudnie.

Dalej też nie jest źle. Linia boczna jest bardziej przyziemna i bez udziwnień, lecz jest miła dla oka. Gdy przejdziemy na tył, tam nie ma wielkiego zaskoczenia. Znajdziemy tam standardowe lampy, po których od razu wiadomo, że to Skoda. Przetłoczenia na klapie dodają trochę bardziej młodzieżowego klimatu, a całość dobrze się prezentuje.

Wnętrze jest utrzymane w prostocie. Wszystko jest tam gdzie powinno być, a deska rozdzielcza jest prosta i bez żadnych udziwnień. Testowany egzemplarz posiada szaro-czarne plastiki, które wyglądają średnio, lecz na szczęście jest opcja z beżowym wykończeniem decydując się na wersję wyposażenia Elegance. Wtedy wnętrze wygląda o niebo lepiej. Ogólnie całość jest dobrze wykonana, a plastiki są dobrze spasowane.

Oczywiście jest również radio, w tym wypadku standardowe FM jedynie z wejściem AUX oraz Bluetooth. Próżno jest szukać, popularnego ostatnio, portu USB do podłączenia zewnętrznego źródła dźwięku, gdyż to jest oferowane dopiero po dopłacie. Całość działa bez zarzutu i nie było z nim problemów. Obsługa jest najwygodniejsza za pośrednictwem kierownicy, a jakość dźwięku płynąca z podstawowych głośników jest zadowalająca dla przeciętnego słuchacza.

Auto na tle konkurentów wyróżnia się 550 litrowym bagażnikiem. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa to już 1490 litrów. Jest to wynik świetny, szczególnie biorąc pod uwagę, że po aucie tego w ogóle nie widać. Przykładowo konkurencyjny Peugeot 301 zmieści już tylko 1332 litrów.

Za napęd w testowanym egzemplarzu odpowiada jednostka benzynowa o pojemności 1,2 litra. Generuje ona moc 105 koni mechanicznych i jest połączona sześciobiegową przekładnią manualną. Ku mojemu zaskoczeniu auto w tym zestawieniu daje niesamowicie dużo frajdy z jazdy.

Samochód prowadzi się świetnie, a silnik zachęca do szybszej jazdy. Dynamiczna jazda to to co auto lubi najbardziej. W zakrętach auto prowadzi się pewnie pomimo wymiarów klasycznego sedana.

Ze spalaniem również nie jest źle. Podczas testu auto spaliło średnio 6,8 litra w trasie i 7,4 w mieście. Wynik jest jak najbardziej zadowalający i gdyby jeździć bardziej ekonomicznie, spokojnie można obniżyć te dane o jeszcze pół litra na każde 100 kilometrów.

Pomiary spalania
 Cykl Śr. zużycie paliwa Mierzony dystans Śr. prędkość Lokalizacja
Miasto: 7,4 l / 100 km Łódź
Mieszany: 7,1 l / 100 km woj. łódzkie
Trasa: 6,8 l / 100 km woj. łódzkie
Autostrada:

Skoda Rapid jest autem, które mogę polecić każdemu kto szuka taniego rodzinnego sedana. W środku miejsce jest bardzo dużo, silnik nawet w benzynie nie jest paliwożerny, a bagażnik jest niewyobrażalnie pojemny. Jak dla mnie bomba i nie mogę doczekać się kiedy kolejny raz będę mógł się nim przejechać.

Cena Rapida zaczyna się już od ok. 48 000 zł, co jak na tak duże auto nie jest ceną wygórowaną. Należy jednak wziąć na uwagę, że wiele przydatnych rzeczy jak elektryczne szyby z tyłu, klimatyzacja czy aluminiowe felgi to koszt kolejnych setek złotych i realna kwota jaką przyszłoby zapłacić za dobrze wyposażoną wersję to ponad 70 tysięcy, a topowa wersja to już 90 tysięcy.

Tekst: Michał Śniadek
Zdjęcia: Michał Ostrowski, Michał Śniadek

Plusy Minusy
  • niska cena
  • niskie zużycie paliwa
  • dynamiczny silnik do jazdy po mieście
  • brak złącza USB
  • ciemne wykończenie prezentuje się średnio

2013 Skoda Rapid Ambition 1.2 TSI – zdjęcia z naszego testu

Dane techniczne

Silnik i napęd

  • Typ: benzyna
  • Moc maksymalna: 105 KM przy 4000 obr./min.
  • Max. moment obrotowy: 175 Nm od 1500 obr./min.
  • Liczba cylindrów: 4
  • Objętość skokowa: 1197 cm3
  • Skrzynia biegów: 6 biegów, manualna
  • Typ napędu: Na przednią oś

Masy i wymiary

  • Masa własna: 1175 kg
  • Stosunek masy do mocy: 11,19 kg/KM
  • Długość: 4463 mm
  • Szerokość: 1706 mm
  • Wysokość: 1461 mm

Osiągi

  • 0-100 km/h: 10,3 sekundy
  • 0-200 km/h: n/d
  • 0-300 km/h: n/d
  • Czas na 1/4 mili: brak danych
  • Prędkość maksymalna: 195 km/h

Spalanie i emisja CO2

  • Zużycie paliwa – miasto: 6,9 l / 100 km
  • Zużycie paliwa – trasa: 4,6 l / 100 km
  • Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5,4 l / 100 km
  • Emisja CO2: 125 g/km
  • Pojemność zbiornika paliwa: 55 litry

Cena wersji podstawowej – 48 500 złotych
Cena testowanego egzemplarza – 59 360 złotych

Subskrybuj nasz nowy kanał YouTube i oglądaj videotesty:

Dodaj komentarz