PREMIERA: Skoda Octavia IV – na żywo prezentuje się fantastycznie

Miałem okazję uczestniczyć w światowej premierze nowej generacji Skody Octavia i zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie.

Skoda Octavia  prawdziwy bestseler czeskiego producenta. Samochód podbił wiele rynku, w tym stał się hitem sprzedażowym na naszym rodzimym rynku. Teraz, debiutuje czwarta generacja samochodu, która nie tylko wprowadza najnowsze technologie do praktycznego przedstawiciela segmentu C, lecz również zastosowano w niej wszelkie zmiany o jakie zabiegali klienci oraz dziennikarze podczas testów. Na żywo robi jeszcze lepszy efekt niż na zdjęciach i z pewnością zostanie bardzo ciepło przyjęta przez klientów.

previous arrow
next arrow
Slider

Nowy, lepszy design

Octavia została gruntownie przebudowana od strony technicznej oraz całkowicie przeprojektowana zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz. Najważniejszą zmianą to nowy przedni pas, w którym zastosowano minimalnie zmieniony wzór atrapy chłodnicy, a także wprowadzono nowe lampy, które nareszcie znów nie są dzielone, o co zabiegali klienci. Dodatkowo są one teraz zawsze w technologii LED, a opcjonalnie będzie można zamówić matrycowe reflektory z aktywnym doświetleniem drogi, czego dotychczas próżno było szukać w Octavii.

Z tyłu zmiany nie są specjalnie rewolucyjne. Podobnie jak w innych modelach po niedawnym odświeżeniu języka projektowego, na klapie bagażnika nie znajdziemy teraz logo marki, a przeliterowaną nazwę po całej szerokości. Tylne reflektory są połączeniem lamp w stylu Skody Scala oraz Skody Superb. Posiadają one LED-ową animację kierunkowskazów, co nadaje nieco więcej nowoczesności i pozwoli się samochodowi nieco wolniej starzeć.

Wnętrze przeszło gruntowny lifting. Deska rozdzielcza otrzymała zupełnie nowy design, który wyróżnia się odstającym ekranem systemu inforozrywki, brakiem panelu klimatyzacji oraz dwuramienną kierownicą. Z uwagi, że lubuję w nowych technologiach i popieram elektronizację samochodów, to jedyne obawy miałem względem kierownicy. Na zdjęciach zarówno szpiegowskich, jak i oficjalnych, nie prezentowała się ona dobrze. Na żywo efekt jest jednak odwrotny i jej design jest naprawdę niezły. Szczególnie podobają mi się pokrętła odstające do środka oraz nieco zapadnięta poduszka powietrzna.

Względem praktyczności, Octavia urosła (o 19 mm liftback oraz o 22 mm kombi), jednak rozstaw osi nie uległ zmianie (2686 mm). Zarówno w przednim, jak i w drugim rzędzie siedzeń ilość miejsca wydaje się być dokładnie taka sama. Bagażnik jest natomiast nieco praktyczniejszy – jego pojemność wzrosła o 10 litrów w liftbacku oraz o 30 litrów w kombi i teraz jest to odpowiednio aż 600 litrów oraz 640 litrów. Maksymalna pojemność po złożeniu oparć nie jest jeszcze sprecyzowana, jednak powinna wynosić na poziomie 1600 l oraz 1700 l w zależności od nadwozia.

previous arrow
next arrow
Slider

Jeszcze więcej Simply Clever

To z czego najbardziej słyną samochody marki Skoda, elementy z serii “Simply Clever”, pojawiają się również w nowej generacji Octavii i jest ich jeszcze więcej niż dotychczas. Te najsłynniejsze oczywiście pozostały – skrobaczka do szyb w pokrywie wlewu paliwa, funkcyjny wypełniacz miejsca na napój, wzmacniacz sygnału dla telefonu w tunelu środkowym, czy gumowy lejek płynu do spryskiwaczy powstały po otwarciu zakrywki.

W czwartej generacji modelu znajdziemy dodatkowo parasolkę w drzwiach, która była do niedawna zarezerwowana wyłącznie dla Superba, dwa miejsca na smartfony w oparciach przednich foteli, rolety tylnych bocznych okien, a także mój osobisty faworyt – dodatkowe, piąte gniazdo USB-C w obudowie centralnego luterska. W ten dodatkowy port USB możemy podłączyć dowolne urządzenie do szybkiego ładowania poprzez nowoczesne złącze (lub z przejściówką na stare USB), które znajduje się na przedniej szybie – videorejestrator, nawigację, czy przypięty na przyssawce smartfon.

Najbardziej bogata gama silnikowa

Gama jednostek napędowa jest wypełniona po brzegi silnikami wykorzystującymi niemalże każde źródło energii. Znajdziemy silniki benzynowe, wysokoprężne, miękkie hybrydy, hybrydy typu Plug-In, a na niektórych rynkach również wersje CNG.

Gamę otwiera 3-cylindrowy silnik 1.0 TSI Evo o mocy 110 KM, który podobnie jak 4-cylindrowe 1.5 TSI Evo w wersji z automatyczną skrzynią biegów wpierany jest miękką hybrydą 48V. Na szczycie znajdziemy 2-litrowe TSI o mocy 190 KM, które przekazuje napęd poprzez 7-biegowe DSG na wszystkie koła zarówno w sedanie i kombi. Diesle dostępne są w trzech wariantach mocy (116, 150 i 200) i zawsze jest to 2-litrowe TDI.

Hybrydowa Octavia iV

Na szczycie gamy znajduje się zupełna nowość, czyli Octavia iV. Hybryda wykorzystuje jednostkę benzynową 1.4 TSI i wraz z silnikiem elektrycznym generuje łącznie 204 KM. Napęd przekazywany jest wyłącznie na przednią oś, a na wyłącznie silniku elektrycznym jest w stanie przejechać do 55 kilometrów. Bateria ma pojemność 13 kWh i zmniejsza ona nieznacznie pojemność bagażnika (o 150 l) oraz zbiornik paliwa (o 5 litrów).

Silnik Skrzynia biegów Moc [KM] Moment [Nm] 0 – 100 km/h* [s] Prędkość maks.* [km/h]
Silniki benzynowe
1.0 TSI EVO 6-biegowa manualna 110 200 10,6 207 / 203
1.5 TSI EVO 6-biegowa manualna 150 250 8,2 / 8,3 230 / 224
2.0 TSI 4×4 7-biegowa automatyczna DSG 190 320 6,9 232 / 234
Silniki diesla
2.0 TDI 6-biegowa manualna 116 300 10,3 / 10,4 211 / 205
2.0 TDI 7-biegowa automatyczna DSG 116 250 10,8 209 / 205
2.0 TDI 6-biegowa manualna 150 340 8,9 228 / 224
2.0 TDI 7-biegowa automatyczna DSG 150 340 8,7 / 8,8 227 / 222
2.0 TDI 4×4 7-biegowa automatyczna DSG 150 360 8,8 217 / 216
2.0 TDI 4×4 7-biegowa automatyczna DSG 200 400 7,1 235 / 236
Miękkie hybrydy
1.0 TSI EVO e-TEC 7-biegowa automatyczna DSG 110 200 10,6 206 / 201
1.5 TSI EVO e-TEC 7-biegowa automatyczna DSG 150 250 8,4 228 / 225
Plug-in Hybrid
1.4 TSI iV 6-biegowa automatyczna DSG 204 350 7,9 220

*- nadwozie liftback / kombi

Kolejne warianty w drodze

Podczas premiery modelu miałem okazję porozmawiać z przedstawicielami Skody na temat następnych wariantów Octavii. Te mają się sukcesywnie pojawiać w najbliższych miesiącach, a pierwszą z nich ma być sportowy wariant RS. Jego wejście do sprzedaży zostało mi zdradzone na koniec drugiego kwartału 2020 roku, więc jego premiera powinna się odbyć jeszcze w 1 kwartale. Geneva Motor Show w marcu wydaje się najbardziej prawdopodobną datą.

Wersja Scout została bezpośrednio potwierdzona już w ramach oficjalnej prezentacji. Jej premiera nie została sprecyzowana, jednak można śmiało założyć, że pojawi się pod koniec przyszłego roku. Podobnie jak w 3. generacji będzie ona wyróżniać się dodatkowymi osłonami (również podwozia), podniesionym nadwoziem, a także wyłącznie najmocniejszymi silnikami. Niewykluczone, że ponownie będzie dostępna wyłącznie jako Kombi. Już teraz potwierdzono, że nie będzie występować z hybrydowym układem napędowym.

Nowy hit?

Patrząc na to ile Skoda włożyła do nowej Octavii i jak blado wypada przy niej nowa generacja Golfa, spodziewane jest naturalnie, że nowa generacja będzie hitem sprzedaży. Jak wielkim? O tym w głównej mierze zadecyduje cennik, który ma się pojawić pod koniec bieżącego roku.

2020 Skoda Octavia – zdjęcia z premiery

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

2020 Skoda Octavia

previous arrow
next arrow
previous arrownext arrow
Slider

Subskrybuj nasz nowy kanał YouTube i oglądaj videotesty:

Dodaj komentarz