Poprzednia generacja sportowej Toyoty została zaprezentowana w 2011 roku i musieliśmy czekać aż dziesięć lat, aby zobaczyć jej następną generację. Jednak po wielu miesiącach oczekiwania wreszcie możemy oficjalnie przywitać nową Toyotę GR 86 oraz jej bratni model Subaru BRZ. Znajdziemy w nich 2,4-litrowy motor, który pozwolił skrócić czas sprintu 0-100 km/h o ponad sekundę względem poprzedniej odsłony modelu.
Inżynierowie obu marek dołożyli wszelkich starań, aby jak najbardziej zredukować masę pojazdu, stąd też wykorzystali aluminium do produkcji dachu oraz błotników, a same fotele i tłumiki zostały dodatkowo zmodyfikowane, aby jeszcze bardziej odchudzić pojazd. Oczywiście stworzenie aluminiowego dachu obniżyło również środek ciężkości modelu, co przełoży się na zdecydowanie lepsze właściwości jezdne.
Co więcej, sama sztywność skrętna została poprawiona o około 50 procent przy zachowaniu prawie identycznych wymiarów modelu względem poprzedniej odsłony. Toyota GR 86 mierzy 4265 mm długości, 1775 mm szerokości, 1310 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2575 mm. Model wyposażony w standardową 6-biegową manualną skrzynię biegów będzie ważył zaledwie 1270 kg, a w ofercie znajdzie się również opcjonalna 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów.
Najciekawsze jest jednak to, jaka jednostka napędowa spoczęła we wnętrzu modeli. Poprzedni 2-litrowy, wolnossący motor został zastąpiony przez nieco większy 2,4-litrowy, czterocylindrowy silnik, który niestety nie został wyposażony w żadną turbosprężarkę. Niemniej jednak generuje on 235 KM mocy i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwoliło na skrócenie czasu sprintu 0-100 km o aż 1,1 sekundy i pierwsze „setka” wskoczy na licznik po zaledwie 6,3 sekundach.
Toyota twierdzi, że oprócz oferowania większej mocy, jednostka napędowa ma lepszą reakcję i zapewnia „płynne, bezstresowe wrażenia od niskich do wysokich obrotów”. Oczywiście nie mogło obejść się bez kilku poprawek aerodynamicznych, które wpłyną pozytywnie na stabilność i szybkość reakcji układu kierowniczego. Co więcej przednie zawieszenie składa się z kolumny MacPhersona, podczas gdy tylna konfiguracja została zbudowana z podwójnymi wahaczami, a całość dopełniają 18-calowe koła owinięte oponami 215/40.
Patrząc na Subaru BRZ i Toyotę GR 86 od razu dostrzeżemy ogromne podobieństwo, gdyż modele są niemalże identyczne. Toyota otrzymała nieco bardziej agresywną kratkę grilla, którą mogliśmy znaleźć już w GR Yaris. Oprócz tego LED-owe reflektory wydają się być nieco inne niż w bratnim Subaru. Podobnie sytuacja przedstawia się z wnętrzem modeli, gdyż znajdziemy tam ten sam 7-calowy zestaw wskaźników, 8-calowy wyświetlacz systemu inforozrywki, czy też identyczne kratki nawiewu, fotele, a nawet przełączniki. Toyota GR 86 w niewielkim stopniu różni się od Subaru jedynie nieco inną tapicerką i plakietką GR, która powędrowała na kierownicę. Dodatkowo oba modele wykorzystują technologię Subaru EyeSight Driver Assist.
Nowa Toyota GR 86 trafi do sprzedaży w Japonii już jesienią tego roku.
2022 Toyota GR 86 – dane techniczne
Wymiary i masy
Długość | 4 265 mm |
Szerokość | 1 775 mm |
Wysokość | 1 310 mm |
Rozstaw osi | 2 575 mm |
Prześwit | 130 mm |
Rozstaw kół przednich | 1 520 mm |
Rozstaw kół tylnych | 1 550 mm |
Masa własna | 1 270 kg |
Silnik i napęd
Rodzaj silnika | boxer |
Pojemność | 2 387 cm3 |
Liczba cylindrów | 4 |
Maksymalna moc | 235 KM (173 kW) przy 7 000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm przy 3 700 obr/min |
Maksymalna prędkość obrotowa | 7 400 obr/min |
Skrzynia biegów | 6MT lub 6AT |
Opony | 215/40 R18 |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |